onsdag 19 september 2007

Bensinskattehöjning. Ja, varför inte?

Det var en sorglig samling citat från framförallt moderata ledare i gårdagens tidningskrönika på P1. En hel hög reflexreaktioner på beskedet att regeringen tänker höja skatten på bensin och disel. Man blir bara trött när reflexreaktionerna dominerar på det viset. Om man bara tar sig lite tid att tänka till, kanske hela 10 sekunder om man nu har så mycket tid över, så kommer man snabbt fram till att det är helt naturligt.

Varför är det naturligt? Alla är överens om att vi måste göra något åt utsläppen av växthusgaser. Vi måste dra vårt strå till stacken för att inte fylla atomsfären med mindre lämpliga gaser. Att beskatta fosila drivmedel är då en självklarhet. För egen del så känner jag mig genast mer motiverad att byta min gamla bil mot en snålare och miljövänligare modell. För mig är det den naturliga reaktionen.

Visst blir det dyrare att köra, om man bortser från resor till och från arbete vilka inte blir dyrare tack vare det höjda reseavdraget, och visst är det tufft om man har långt till dagis, skola och affärer. Då måste det kännas som en bra idé att byta till en snålare bil, kanske en hybrid eller en etanol bil.

Det som saknas är naturligtvis en koldioxidskatt för flyget. Det är ju inget som vi kan införa på nationell nivå och hoppas att det får effekt. Det är typiskt en sak att driva hårt i EU för att sedan ta vidare till global nivå. Naturligtvis måste även flygets användning av fosila drivmedel beskattas så att man kan driva på utvecklingen av miljövänligare alternativ även för flygmotorer.

Argumenten att det inte gör någon skillnad när vi i Sverige, förhoppningsvis, sänker våra utsläpp är riktigt dåliga. Många bäckar små osv och om vi kan visa att det går att göra något så har vi ett tungt argument när vi driver på EU och när vi vill att biståndsmottagande länder ska ska fösöka hoppa över oljeberoendestadiet i utvecklingen så att inte utvecklingsländerna behöver göra samma misstag som vi redan gjort i Europa.

Det behövs också satsningar på alternativa bränslen och möjligheter att tanka etanol, biogas och vätgas runt om i landet för att möjliggöra för folk att köra bilar som inte går på fosilt bränsle. Det är nödvändigt för kan inte minska antalet bilar och inte heller minska särskillt mycket på antalet mil som körs varje år i bil. De flesta vill ha, och behöver ha, sin bil för att enkelt kunna ta sig fram.

En satsning på kollektivtrafiken och utvecklingen av densamma är också nödvändig och jag skulle vilja se att en del av de nya skatteintäkterna gick tillbaka till landsting och regioner för att utveckla läns/regiontrafiken. Tätare turer där många pendlar och även där inte så många pendlar idag. Många orter i landet har så dåliga kollektivtrafikförbindelser att det inte är praktiskt genomförbart att pendla med buss eller tåg till och från arbetet. En del linjer är naturligtvis inte lönsamma. I dag. Det är klart att när bussen går en gång i timmen och inte passar med anslutande bussar och tåg så äker ingen! Det är ingen konstig ekvation att lösa. Bättre förbindelser ger ett ökat resande.

Inga kommentarer: